DURI (Riaulantang)- Sekali lagi MDTA Nur Hukmah Duri, meraih prestasi spektakuler. Kali ini Madrasah Diniyah Takmiliyah Awwaliyah yang dipimpin Ustaz Afdal Dinil Haq, S.Pd.I itu dilawati Sekolah Kebangsaan Mukah Sarawak Malaysia.

14 Murid dan 13 Cikgu yang dipimpin langsung oleh Guru Besar Cikgu Burhanuddin Kaderi hadir di MDTA yang berada di Sebanga Duri itu. Kunjungan Mahabbah dan aktivity Khidmat Masyarakat adalah agenda utama dalam lawatan kali ini.

Ustaz Afdal Dinil Haq, S.Pd.I kepada Riau Lantang.com, Selasa malam (17/10/17) menyatakan MDTA Nur Hikmah Duri merasa sangat tersanjung,   senang dan bahagia melakukan penyambutan tamu dari negeri jiran yang datang berkunjung Minggu (15/10/17) itu. Penyambutan dilakukan dengan sangat meriah. Masyarakat keluar dan berdiri di sepanjang jalan yang dilalui, menyaksikan tetamu luar biasa ini.

Dengan alat Musik asal Minang Kabau bernama Sitambua,  Silat Sabung dan Santri berbaris sepanjang jalan Wonosobo dengan  bendera kembat ( Indonesia – Malaysia ) ditangan mereka dan terus dilambaikan tetamu spesial  yaitu Sekolah Kebangsaan Mukah Sarawak Malaysia. Tetamu pun  diarak menuju MDTA Nur Hikmah  yang berjarak 300 M dari Simpang Masjid Nur Hikmah.

Tak sampai disitu, sesampai di MDTA Nur Hikmah, tetamu dari Negeri Upin Ipin itu terkejut melihat  ada tenda dan pentas,  kursi tersusun indah lengkap dengan sound system.

Tilawah indah dari diet qori,  7 Tarian, Nasyid Al Islami, Pantomim, Pidato Bahasa Arab dan Indonesia ditampilkan hingga membuat semua tetamu  terpukau dan terpesona.

Tak mau ketinggalan, tetamu negeri jiran itu pun memberi persembahan yang memukau dalam bentuk ‘Bicara Kesihatan’ dan ‘Tali Skipping Dance’.

“Kita sangat bahagia dan tersanjung dengan kunjungan tetamu dari Malaysia ini. MDTA Nur Hikmah, MDTA pertama yang mempunyai hubungan Internasional. Orang Malaysia menyebutnya hubungan antar bangsa,” jelas Ustad Afdal Dinilhaq yang juga pernah menjadi guru mengaji di negeri jiran sebelum hijrah ke Duri ini.

Sementara itu para tamu dan undangan yang hadir memberikan apresiasi kepada  Ustad Afdal Dinil Haq, S.Pd.I dan MDTA Nur Hikmah yang dipimpinnya karena berhasil merajut hubungan  Internasional.

“Lawatan Sekolah Kebangsaan Mukah Sarawak Malaysia ke MDTA  Nur Hikmah Duri, merupakan olaborasi pengetahuan antar dua Bangsa serumpun. Kami sangat mengapresiasi Ustaz Afdal Dinilhaq yang sudah sukses merajut hubungan antar negara ini. Mudah-mudahan MDTA Nur Hikmah Duri terus  berjaya,” jelas Yung Sanusi yang hadir dan mengapresiasi kunjungan lawatan itu.(susi)